به گزارش صندلی سبز؛ فاطمه قاسم پور از بررسی چالش های مراکز مثبت زندگی در کمیته آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد و گفت: دولت اواخر سال گذشته آغاز به کار مراکز مثبت زندگی را زیرمجموعه سازمان بهزیستی اعلام کرد و با توجه به اهمیت موضوع آسیبهای اجتماعی و نحوه مداخلات صورتگرفته، بررسی فرآیند این مراکز در دستور کار کمیته آسیبهای اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت.
وی ادامه داد: در گام نخست در نشستی مشورتی با برخی از مددکاران اجتماعی که از جمله ذینفعان این مراکز هستند نحوه کار و ابعاد فعالیتهای این مراکز را مورد بررسی قرار دادیم البته پیش از این گزارشی نیز توسط کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس تهیه شده بود و بررسی کارشناسان مرکز پژوهشها و همچنین توضیحات مددکاران اجتماعی، گویای ابهامات و چالشهای بسیاری در نحوه عملکرد این مراکز بود.
وی با اشاره به برخی چالش ها، گفت: نخستین چالش، چالشی کلی نسبت به فرآیند گسترده خصوصیسازی، وظایف و مسؤولیتهای سازمان بهزیستی است و خصوصی سازی اگر چه در برخی زمینهها مؤثر و لازم است اما در زمینه رفاه اجتماعی و نهادهای درگیر به ارائه خدمات به اقشار کمتربرخوردار، موجب فشار مضاعف به این اقشار میشود.
قاسمپور یادآور شد: در حال حاضر سازمان بهزیستی برخی از خدمات خود را با سرعت بالایی برونسپاری کرده و در قبال درصدی حمایت مالی از بخشهای خصوصی، پای خود را از معرکه بیرون کشیده و این موضوع اگر چه در نگاه نخست ممکن است چالش جدی به نظر نرسد، اما با در نظر گرفتن مبالغ بسیار پایین حمایتی بهزیستی که در اختیار بخش خصوصی قرار میگیرد، بخش خصوصی مجبور میشود یا از کیفیت خدمات خود بکاهد یا به مرور به تعطیلی کشانده شود و یا دست به اقداماتی غیرقانونی برای جذب مالی بزند که در هر سه مورد، مردم لطمه میبینند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مراکز مثبت زندگی نیز به بخش خصوصی واسپاری شده و این چالشها را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه مطابق آنچه که تعریف شده قرار است مراکز مثبت زندگی خدمات 22 گانهای را به افراد ارائه دهند و 18 مورد از خدمات پیش از این در مجتمعهای خدمات بهزیستی و کلینیکهای مددکاری ارائه میشد و درواقع سازمان بهزیستی ممکن بود با ایجاد تغییراتی در ساختار فعلی خود بتواند آن 4 فعالیت را نیز ذیل مراکز موجود پوشش دهد.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطع ارتباط شکلگرفته میان مددکاران و مددجویان با انتقال به سیستم جدید نیز مشکل دیگر این مراکز است ادامه داد: در سیستم جدید پروندهها مجدد میان مراکز باز توزیع میشوند و اغلب ارتباطهای شکلگرفته میان مددکاران و مددجویان که پیش از این ذیل مجمتعهای بهزیستی و کلینیکهای مددکاری اتفاق افتاده بود، در این فرآیند گسسته میشوند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: البته این مراکز نقاط مثبت و قابل تأملی نیز دارند و تعریف مداخله اجتماعی و فرآیند مددکاری مبتنی بر فناوری اطلاعات و تعریف سیستم الکترونیکی ارائه خدمات، موجب شفافیت عملکرد مددکاران، بازتوزیع مناسب کمکهای مردمی و امکان نظارت میشود و توزیع متناسب با جمعیت مددجویان در مناطق مختلف کشور نیز نکته مثبت دیگر این مراکز است.
وی یادآور شد: با توجه به بررسیهای اولیه، ابتدا جلسهای در مرکز پژوهشهای مجلس با حضور مسؤولان سازمان بهزیستی و جمعی از مددکاران برگزار کردیم و نقاط ابهام و چالشهای این مراکز را به بحث گذاشتیم و در ادامه در کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور رئیس و معاونان سازمان بهزیستی و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس بررسی مفصلی را درباره این مراکز داشتیم و در جریان توضیحات مسؤلان بهزیستی قرار گرفتیم و در نهایت مقرر شد کارشناسان مرکز پژوهشها نظارت دقیقی را بر سامانه مرتبط با مراکز مثبت زندگی داشته باشند و طی جلساتی با مسولان مرتبط با این مراکز، نظر نهایی خود را درباره نحوه مواجهه با این چالشها بیان کنند و در ادامه در جلسه دیگر کمیسیون دراین زمینه تصمیم گیری شود.